Zrobiłeś przelew na złe konto? Sprawdź co zrobić. Odzyskanie pieniędzy przelanych na niewłaściwe konto będzie jaśniejsze. W dniu 27 kwietnia 2018 r. Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy o o pomocach płatniczych, której poleceniem jest urządzenie klientom odzyskania pieniędzy. Jak odzyskać pieniądze wg oryginalnych przepisów?
Zrobiłeś przelew na złe konto? Sprawdź co zrobić.
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o pomocach płatniczych. Dzięki zmianie znikną kłopoty z odzyskaniem pieniędzy, które klient omyłkowo przelał na niewłaściwe konto. Projekt powstał w wyniku współpracy Prezydenta RP i Rzecznika Finansowego, z poparciem pozostałych członków Zespołu Analiz Systemowych.
Zobacz również:
Co spowodować jeśli bank odrzucił reklamację?
– Nowe przepisy przyjęte stały w Parlamencie jednomyślnie, co świadczy o tym, iż to energia ponad planami i niezwykle potrzebna społeczeństwu – mówił Prezydent Andrzej Duda, w trakcie uroczystości podpisania ustawy w dniu 27 kwietnia 2018 r.
W Sejmie za przyjęciem ustawy głosowało 436 posłów, w Senacie za przyjęciem ustawy głosowali wszyscy Senatorowie – 79, nikt nie był przeciw i nikt nie zachowałeś się od głosu. Nowe regulacje zaczną działać w ruchu 3 miesięcy po prac ustawy w Serwisie Ustaw.
Pomyłka może sprawić się każdemu
– Z apeli do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem dużych problemów. W skrajnych wypadkach klienci zostawaliśmy w ten rodzaj pieniądze, ponieważ nie było procesu zmuszającego użytkownika do zwrotu środków. Dzięki tej wymianie w większości przypadków dostaniemy je nawet w rozwoju paru dni – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.
W pracy pomyłka we określeniu numeru konta może przydarzyć się każdemu. Do Rzecznika skarżyły się osoby, które wpisały cały numer konta innego odbiorcy (o co szczególnie łatwo przy masowych przelewach wykonywanych przez przedsiębiorców), pomyliły się przy wpisywaniu numeru konta czy nawet wykonały przelew na konto podane np. w tematach informacyjnych. Do ostatniej chwile, nie było bezspornej i jednolitej procedury odzyskiwania takich środków. Dodatkowo tajemnica bankowa nie pozwalała ujawniać danych użytkowniku, co uniemożliwiało złożenie pozwu w stosunku.
Jak odzyskać pieniądze?
Po zmianach klient, który zorientuje się, że omyłkowo wykonał przelew na złe konto będzie informował swój bank czy WZROST o tym fakcie. Tenże będzie korzystał 3 dni na poinformowanie klienta o błędzie i konwencjach braku zwrotu środków w ruchu 30 dni.
– Zwrot środków będzie kształtowany na indywidualny rachunek techniczny, co gwarantuje pełną anonimowość odbiorcy omyłkowego przelewu. Po otrzymaniu środków, partner w ruchu 1 dnia codziennego będzie kierował je na konto klienta. Jeżeli w transakcję zaangażowanych istniałoby dwóch dostawców termin wydłuży się do paru dni codziennych – wyjaśnia Bartosz Wyżykowski, radca prawny w przedsiębiorstwie Rzecznika Finansowego.
Jeśli odbiorca omyłkowego przelewu nie zwróci pieniędzy dobrowolnie w ruchu 30 dni, bank czy Skok będzie przymuszony do przekazania płatnikowi danych kliencie.
– Da to korzystne dochodzenie prawa na możliwości sądowej. Podstawę prawną mieć będą przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu. Sąd oceni zaś, czy roszczenie płatnika jest wskazane – mówi Bartosz Wyżykowski.
W pracy oznacza to, że odbiorca omyłkowego przelewu, który nie zwróci omyłkowo otrzymanych kwot będzie przymuszony do tego wyrokiem sądu i poniesie dodatkowo koszty powiązane z procesem.
Rola Zespołu Analiz Systemowych
Impulsem do przygotowania proponowanych zmian były przedmioty proponowane przez użytkowników do Rzecznika Finansowego. Zostały one przez Rzecznika zasygnalizowane w ramach prac Zespołu Analiz Systemowych. Zespół został zlecony przez Szefa Kancelarii Prezydenta RP w charakteru formułowania propozycji zmian obowiązujących regulacji prawnych w oparciu o potrzeby obywateli, które były przedmiotem rozpoznania przez Biuro Interwencyjnej Poradzie Prawnej Kancelarii Prezydenta RP lub wezwanych do harmonii w ramach Zespołu: Rzecznika Finansowego, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Rzecznika Praw Pacjenta.
Artykuł powstał dzięki serwisowi pożyczki na zasiłki